Vilken söt schäfervalp!

Pytteheeler! Foto: Mongrels.

Njae, inte riktigt. Ripley är en lancashire heeler. Lanca-what-now?

Kort sagt är det den minsta vallhundsrasen. Den kommer från England där rasen användes till boskapsfösning och som allt i allo på gårdar. Den ”heelar” kor genom att nafsa i hälarna och sedan ducka undan för att slippa bli sparkad. Denna krokodilrullning finns kvar än idag och många unga heelers testar att nafsa efter joggare eller springande barn. Rasen kom till Sverige 1985 och 2010 fanns ca 1 000 reggade i Sverige och 4 000 worldwide.

Heelern är alltså rätt sällsynt och när man är ute med en får man många gissningar om vilken ras det är. En ovanligt stor chihuahua, rottisvalp,  en dvärgpinscher eller varför inte schäfer? ”Fast näe, de får ju inte upp öronen så tidigt!” som en man sa igår.

4 responses to “Vilken söt schäfervalp!

  1. Mitt standardsvar brukar vara att det är en schäfer/tax korsning, populärt kallad ”pansartax” och att det är den nya trendmixen. En del tittar konstigt på mig då men en förvånansvärt stor andel säger ”jahaa…” 😉

  2. heffaklumpens

    Just heeler-rullningen visar Mini när hon leker med större hundar och dom försöker sätta en tass på henne. Då rullar hon iväg 😀 Däremot är hon inte det minsta nafsig, vilket jag är glad över – främst för min vuxna hunds skull. Hon har sluppit söndertuggade bakben.

    pst: fick frågan igår om Mini var en pitbull…..4,8 kg tung 😛

  3. Kokorvar ftw! 😀 Sjukt roliga är dem att ha att göra med

  4. Tänk när Nella kom hem o folk började gå omvägar runt mig för de trodde jag köpt en Dobermann eller Rottweiler?? Då kan man inte mycket om hundar.
    Men alla barn ropar ”titta mamma på chihuahuan!!!” ;D

    Nu för tiden frågar många om Nella är en tax -_- Det är en förolämpning tycker jag!!!!!!!!! 😉 Min fina Heeler en TAX! Men men valde man en ovanlig ras, eller ja valde å valde, men köpte man en hund som är av en ovanlig ras så gjorde man =)

    Hoppas ni har det bra!
    Kram från oss

Kommentera

